Societatea actuală are prea multe modele negative

Aș vrea să încep prin a cita un proverb urban american, care spune: „Ești ceea ce mănânci”. Cred că toți știm semnificația acestei fraze însă eu prefer să o am în minte sub forma „Ești ceea ce consumi”.

Mass-media, rețele sociale, internet, radio toate acestea sunt omniprezente în viețile noastre încă din copilărie. Indiferent de situația financiară sau socială a fiecăruia, cei mai mulți au acces constant la ele, chiar dacă au preponderent înclinația de a promova un consumarism toxic, ce este ca o capcană, mai ales pentru mințile fragede și în curs de dezvoltare a copiilor, care sunt influențați extrem de mult de aceste modelele prezentate de mass-media si platforme online.

În spațiul online, adulții, dar în mod special copiii, care sunt cei mai ușor de impresionat și manipulat, își găsesc anumite personalități care ulterior ajung a le fi modele de viață, carele sculptează caracterul lor ulterior. Nu știu dacă ați observat, însă dacă ar fi să vă uitați atent la tinerii din ziua de azi, veți observa că aceștia vorbesc despre droguri, alcool și alte obiceiuri nocive cu o lejeritate cu care vorbeam noi când eram mici de ultimele episoade din desenul animat preferat. Ei nu sunt altceva decât victimele multitudinii de celebrități ce au început să aibă din ce in ce mai multă influență. Toate canalele mass-media si de social network  promovează un stil de viață extravagant, plin de vicii, și care prezintă un comportament total lipsit de principii și respect pentru tot ceea ce este de bun simț în societate. Acest trend de promovare a fețelor cu comportament inadecvat, chiar dacă a pornit acum mulți ani, în ultima vreme a prins o mare amploare, iar tot ceea ce este online sau la tv nu sunt decât niște ambalaje ce au ca scop încurajarea audienței, spre a adopta un comportament pe placul marilor giganți din industrie.

Ca exemplu, aș putea lua platforma “Youtube” unde, dacă urmăriți trendurile de la o săptămână la alta, în top zece piese muzicale sunt prezente, în mare parte, piesele unor artiști ce se afirmă prin faptul că este ok să consumi droguri, să denigrezi femeile din viața ta, să consumi alcool, să trăiești din ilegalități, iar lista poate continua. Acest top nu este însă impus de platformă, ci este rezultatul vizualizărilor utilizatorilor săi, aici observând clar ceea ce se consumă preponderent în zilele noastre în materie de muzică.

Interpreții respectivi nu sunt altceva decât modelele noilor generații, care vor dicta comportamentul tinerilor în societatea din care facem parte și noi, cei care am crescut jucându-ne pe afară până seara târziu, care urmăream desene animate create cu pasiune, cei care ascultam Smiley, Andra, 3 Sud Est, etc., cei care împărțeam un colț de pâine cu cartofi luat de la magazin, doar fiindcă nu voiam să mergem acasă prea devreme.

Tot mai mulți tineri au uitat ce este acela respect. Indiferent la ce ne raportăm, acesta lipsește cu desăvârșire pentru mulți dintre ei.

În cultura actuală este la modă să îți tratezi urât părinții, să iți denigrezi prietenii doar pentru a fi tu cel mai șmecher din gașcă, băieții consideră fetele ca fiind niște obiecte, iar fetele văd băieții ca pe niște surse de bani, înjosindu-se și denigrându-se până ajung să le facă pe plac acelor persoane.

Am dat exemple desprinse din influența industriei muzicale, însă pe toate platformele media din ziua de astăzi promovați nu sunt cei ce fac un lucru cu adevărat de valoare ci sunt cei ce își etalează cât mai bine opulența și reușesc să vândă ceva anume, fie că sunt sponsorizați sau în interes propriu.

Totuși, nu e vina lor că tinerii ajung să îi urmeze, vinovați suntem noi, ce care îi  promovăm și nu încercăm să aplanăm acest avânt al influencerilor negativi din internet, mass-media, show-biz etc.

Societatea de astăzi a început să putrezească din cauza acestor trend-uri nocive promovate de oameni ce profită de statutul și influența pe care o au pentru a-și umple buzunarele. Noi, drept consumatori, drept membrii ai grupurilor din care facem parte, avem datoria de a promova și altceva în afară de ceea ce se consumă. Avem datoria de a readuce cultura, cavalerismul și bunele maniere în lumina scenei vieților noastre. Fiecare dintre noi suntem actori în această piesă de teatru, piesă ce poate fi un succes artistic răsunător sau un eșec dizgrațios, pricinuit de relele moravuri pe care le punem în lumina reflectoarelor, spre a fi privite cu admirație de publicul tânăr, ce se va forma după principiile etalate pe marile scene ale vieții lor. (Victor Bălan, FIESC – AIA, anul I)

Foto generică: pixabay

Victor Bălan

You may also like...

Sari la conținut