Identitatea virtuală: în ce măsură ar trebui să ne îngrijoreze existența ei?

,,Ne manifestăm în funcție de personajul pe care l-am construit în mințile celorlalți prin social media.’’ susține Mihnea Măruță, jurnalist, autor și profesor la Departamentul de Jurnalism din cadrul Universității ,,Babeș-Bolyai’’ din Cluj-Napoca.

 

 

Am participat cu mult interes la conferința susținută de acesta luni, 20 noiembrie 2023, la Universitatea ,,Ștefan cel Mare’’ din Suceava, care a avut ca temă volumul său de debut, o versiune multimedia a tezei sale de doctorat: ,,Identitatea Virtuală. Cum și de ce ne transformă rețelele de socializare’’, moderator fiind lect. dr. Arthur Suciu. Dovada că interesul pronunțat pentru cercetarea profesorului Mihnea Măruță nu a venit doar din partea mea, au fost scaunele, chiar și scările amfiteatrului, pline de studenți, profesori și persoane interesate de subiectul cărții. Conferința s-a desfășurat sub forma unui curs pe parcursul căruia profesorul Măruță ne-a introdus în ,,universul’’ cercetării sale.

 

Pasiunea sa pentru presă și pentru tot ceea ce avea să devină comunicare mass-media în România, a descoperit-o imediat după revoluția din 1989, când, în contextul eliberării de sub cenzura comunistă, oamenii se adunau pe străzi, în grupuri, pentru a-și împărtăși opiniile politice. Fiind fascinat de ceea ce se întâmpla în spațiul public, acesta a abandonat Facultatea de Matematică, unde era student în anul II, și a devenit reporter, ca mai apoi să lucreze în presă pentru mai bine de 20 de ani, timp în care a fost, printre altele, redactor-șef al ziarelor naționale Cotidianul și Adevărul.

 

Mihnea Măruță analizează, în cartea sa, fenomenul constituirii identității virtuale, cum se naște aceasta, ce relație are cu Eul nostru real și ce urmări are în viața noastră de zi cu zi. Un aspect interesant al cărții îl reprezintă redactarea acesteia într-un format multimedia, la sfârșitul fiecărui capitol fiind inserat un cod QR care trimite cititorul la fragmente video ce îmbogățesc lectura.

 

 

Acesta susține că identitatea virtuală a fiecăruia dintre noi se naște în conștiința urmăritorilor noștri de pe rețelele de socializare. Una dintre particularitățile captivante ale analizei lui Mihnea Măruță, este modul în care a combinat termenii filosofici cu termenii matematici, rezultând o serie de concluzii complexe ce pot pune pe gânduri orice cititor care are măcar un cont personal pe rețelele de socializare. Interpretarea personajului, pe care îl construim pe profilul nostru de Facebook, Instagram, LinkedIn etc., de către cei ce ne urmăresc online, reprezintă identitatea noastră virtuală. Această identitate, transmite Mihnea Măruță, ,,poate produce efecte reale asupra activității noastre zilnice deoarece intrăm într-o competiție cu personajul creat, acesta dorindu-și să ne înlocuiască în realitate’’.

 

La final, Mihnea Măruță a formulat câteva întrebări care au pus publicul pe gânduri, răspunsurile (pe care ni le-am dat individual, în mintea noastră) fiind exemple de efecte reale ale identității virtuale:

  • ,,De ce facem ședințe foto special pentru a avea ce posta și de ce alegem cel mai bun cadru?’’
  • ,,De ce ne deranjează, printre zeci de comentarii favorabile, acel Gică contra? (Block!)’’
  • ,,De ce suntem diferiți, în funcție de rețea (pe Insta, ,,perfecți’’, pe LinkedIn, ,,profesioniști’’)?’’
  • ,,De ce le facem urări în rețea persoanelor cu care locuim sau cu care vorbim zi de zi?’’
  • ,,De ce filmăm cu telefonul la concerte (în loc să ne bucurăm de muzică și de viață)?’’
  • ,,De ce ne luăm după trenduri pe TikTok și imităm tot felul de străini (remember Imperiul Roman)?’’
  • ,,De ce adesea dezvăluim în rețea lucruri pe care arareori am avea curaj să le spunem IRL (sentimente, boli, înfrângeri)?’’

 

 

Meditând asupra acestor întrebări, consider că am ajuns în punctul în care ne transformăm viața și personalitatea în funcție de ceea ce urmăritorii (niște străini) așteaptă de la noi, pierzându-ne identitatea reală și încercând în mod necontenit să menținem standardele identității virtuale. Pe scurt, pierdem contactul cu realitatea și ,,vindem’’, pe rând, bucăți din noi pentru a obține un loc pe ,,scena’’ virtuală. Social media ne ,,seduce’’, ne atrage într-un joc din care este foarte greu să ieșim, ne captivează mintea și ne împinge spre abandonarea vieții reale. (Alexandra Rusu, CRP III)

 foto: Arthur Suciu

 

       Alexandra Rusu

You may also like...

Sari la conținut