Comunicarea internă în documentarul Fyre: The Greatest Party That Never Happened
Într-un weekend din luna aprilie a anului 2017 urma să aibă loc o petrecere a celebrităților în Bahamas, pe insula privată a lui Pablo Escobar. Cel mai exclusivist și luxos festival de muzică organizat vreodată promitea o experiență unică pe o insulă fantastică, cu cazare de lux, mâncare preparată de cei mai buni chefi, barmani gata să te servească cu băuturi tropicale într-o atmosferă întreținută în permanență de cântăreți și trupe de top. De asemenea, festivalul Fyre anunța că va include 400 de entertaineri: comedianți, modele, actori, actrițe și influenceri. Folosind puterea social-media, strategia din spatele petrecerii a fost cea de a induce în mintea publicului, în speță milenianilor bogați, idea cum că experiența muzicală de care vor avea parte va fi una de neuitat, practic, timp de trei zile vor ajunge să trăiască visul american. Ca atare, într-o unitate scurtă de timp – 48 de ore, s-au vândut 95% din bilete.
Aflându-se, din păcate, în mâinile unui antreprenor îndrăzneț, petrecerea a eșuat în mod spectaculos.
În acest articol, îmi propun să expun greșelile în managementul crizei prezentate foarte bine în filmul documentar Fyre: The Greatest Party That Never Happened. Pe aceeași temă s-a mai realizat și Fyre Fraud, însă pe acesta încă nu am apucat să-l vizionez, dar sunt convinsă că este la fel de reușit ca și primul.
- Tratarea crizei cu indiferență
Mai degrabă aș folosi termenul cu inconștiență. Pentru cei care nu au văzut încă filmul documentar american, vă spun de pe acum că vor fi foarte multe spoilere. Problema cu care adesea s-a confruntat Billy McFarland – el este antreprenorul îndrăzneț de care am spus mai devreme, este acea de a recunoaște și a solicita ajutor în momentul în care o situație scapă de sub control. Ajutorul concretizat în sfaturi primite de la experți nu a lipsit deloc, însă s-au izbit mereu un zid al tăcerii, în care numai ei își puteau auzi ecourile. Experții erau angajați cu scopul de a contribui la realizarea unui eveniment complex din punct de vedere logistic. Deci cine era mai în măsură dacă nu ei să ofere îndrumări? Nu doar că nu a luat în considerare cele spuse de ei, dar i-a și angajat foarte târziu pentru ca în clipa următoare să fie dați afară. Într-o situație de criză, nu prea îți poți permite să faci restructurări de personal majore doar pentru a strânge în jurul tău persoane care să-ți susțină viziunea.
- Fuga de responsabilitate nu funcționează niciodată
Oricui îi este greu să-și recunoască propriile greșeli pentru că asta înseamnă o detașare a convingerilor sale și o încălcare a sentimentul de stimă de sine. Pe de altă parte, când coordonezi o echipă numeroasă, iar standardele promise clienților se află pe culmi înalte, trebuie să-ți admiți lipsa de competență și să o faci cât mai repede cu putință. De la început, era limpede că Billy McFarland nu era pregătit pentru un festival de o asemenea anvergură, dar din dorința (probabil) de a se autodepăși, a trecut cu vederea acest aspect, târându-și în mocirla eșecului personalul și cei 8.000 de cumpărători. Nici o afacere nu este perfectă, evoluția acesteia va cunoaște o serie de hopuri de-a lungul timpului, dar asta nu înseamnă că vina trebuie plasată de la o persoană la alta.
- Viziune sau halucinație?
Diferența dintre viziune și halucinație este aceea că viziunea se poate pune în aplicare pentru că este ancorată în realitate, pe când halucinației îi lipsește acest atribut. Forța voinței este insuficientă în lansarea ideilor într-o stare de fapt. Debutul unui concept antreprenorial este creionat de repere spațio-temporale și bugete realiste. Evenimentul promitea că oferă o petrecere pentru 10.000 de persoane, însă acest lucru era fizic imposibil, întrucât dimensiunile insulei nu permiteau acest lucru. În plus, fiind o insulă izolată, este nevoie de infrastructură solidă constituită din instalații sanitare, electricitate, wi-fi, drumuri și vile pentru a-i găzdui pe participanți. Nimic din toate acestea nu se aflau pe insulă în momentul sosirii celor care au achiziționat biletele. Mai țineți minte de mâncarea preparată de cei mai buni chefi, barmanii gata să te servească cu băuturi tropicale într-o atmosferă întreținută în permanență de cântăreți și trupe de top? Ei bine, SURPRIZĂ!! Locurile de cazare au fost corturi și nu vile, unde clienții s-au bucurat de un somn odihnitor pe saltele murdare îmbibate de ploaia din dimineața respectivă, având un fundal al strigătelor luptei pentru supraviețuire (nu mai avea sens să vină cântăreții sau trupele de top), iar mâncarea a reprezentat două felii de pâine cu două felii de cașcaval, o roșie trântită într-un vârtecuș de salată nu prea apetisantă.
Procesul de elaborare a unei viziuni trebuie început ca un brainstorming – se aștern pe hârtie punctele de referință pentru a obliga antreprenorul să realizeze o analiză SWOT a acesteia.
- Social media îți poate fi cel mai bun prieten, dar și cel mai rău dușman
Platformele principale la care s-a recurs pentru a crește gradul de notorietate în rândul publicului au fost Twitter – pentru supermodele și Instagram – pentru crearea unei pagini oficiale a festivalului. Care e faza cu supermodelele? Acestea au fost folosite în videoclipurile de promovare în care juxtapunerea cuvintelor „mâncare”, „artă”, „muzică” și „aventură” au fost ingredientele necesare în atragerea a milioane de urmăritori și posibili clienți. Avantajul acestui canal de comunicare a fost instantaneitatea și costul marginal aproape zero. Însă, cum era de așteptat din celelalte exemple expuse anterior, filmările publicitare au fost singurul aspect similar cât de cât cu ceea ce s-a promis participanților la festival. După ce au realizat că, de fapt, nu este nici o petrecere, frustrările păgubiților au început să capete voce pe rețelele media, utilizând tag-ul și haștagul fyrefestival și poze doveditoare a dezastrului pentru care au plătit între 1.000 și 12.000 de dolari.
Acesta ar putea fi concretizat într-un memento inconfortabil care relatează că în ciuda dispunerii de cunoștințe vaste, disperați ne-am aplecat asupra credinței în lucrurile magice care se pot întâmpla peste noapte.
Fotografia generică a fost preluată de pe site-ul https://perceptionlive.com/events/2019/02/19/fyre-festival/ (Diana – Maria Poenaru, CRP, III)
Diana – Maria Poenaru